mandag 17. august 2015

Høsting på gang !

 Hei alle sammen ! NÅ er det jammen lenge siden...MEN nå er vi her inne igjen!
Vårt lille epletre har i år fåttt mange epler og i år tenker jeg å lage eplesyltetøy av de søte herlige smakfulle røde små. Men før sylting må man bare nyte synet av hvor søte og vakre de er....:)


 Den gamle kurven er fransk og kommer fra Gammel kjærlighet !







Orangeriet jobbes det stadig med og for tiden legges det takstein. Taksteinen som er fra 17oo tallet er ikke lett å legge og vi sliter litt i denne perioden dessverre....Mulig vi må søke litt hjelp til dette for det er ikke lett å få de til å passe sammen disse gamle vakre taksteinene..Det er også gjort klart til gulvlegging . Et vakkert tregulv jeg gleder meg til å male i en gråtone, jeg tror blir veldig fin :)

Håper virkelig vi får til dette "gamle takstein eventyret" vårt...for det er jo så vakkert synes jeg:)
Det får en helhet med nettopp disse gamle sjarmerende steinene.
Lykten på bildet til slutt her er fra vår tur til Skagen i sommer...vi ble fortalt at den var gammel...men der tror jeg jammen vi ble litt lurt..:) Men pytt !sjarmerende er den og de har laget den i en fin patina :)




                                                 KLEM VIBEKE
 

6 kommentarer:

  1. Beautiful! How do the tiles attach? <3

    SvarSlett
  2. Eplene dine ser så lekre og fristende ut, alldeles nydelige bilder. Synes jeg kjenner den sprø og syrlige smaken! Orangeriet blir så flott. Den gamle taksteinen er jo så vakker, men det er jo veldig synd at dere sliter med den, da. Jeg hørte en gang en "ekspert" uttale at det er vanske lig å legge gammel stein, fordi de på en måte vokser sammen når de ligger på et tak. Derfor må de taes ned og helst nummereres og legges i samme rekkefølge, da de skal opp på et nytt tak. Også var det visst forskjell på glatt og krum stein også. Jeg aner ikke om dette stemmer, men dere finner sikkert ut av det, og ender opp med et perfekt resultat. Lykke til! Hilsen Berit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig og nyttig svar Berit :) Vi har nå funnet ut at vi får bare finne oss i at det blir litt "humper her og der " det er bare sjarmerende det på et slikt hus. Så får vi bare håpe steinen ikke flyr av sted når høststormene kommer....mulig har funnet en løsning på det også :) Klem til deg !

      Slett
  3. Så fina bilder du visar på dina äpplen och så långt ni kommit med ert bygge. Du hinner säkert med en äppelpaj där innan vinterkylan sätter in. Vi kämpar också på med vårt bygge men jag får då vänta till nästa sommar innan vi kan sitta där.
    Ha en fin och skön fortsatt sommar
    om några veckor åker jag till Norge över några dagar ska bli härligt att få vara i er vackra natur.
    Kram Meta

    SvarSlett